Türkiye otomotiv tedarik endüstrinin çatı kuruluşu Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği’nin (TAYSAD) 44’üncü Olağan Genel Konsey Toplantısı, üyeler ile paydaş kurum temsilcilerinin iştirakiyle gerçekleştirildi.
Genel Heyette; sarsıntı felaketinin tesirleri, otomotiv endüstrisinin bu süreçteki çalışmaları ve bu periyotta otomotiv endüstrisinin iktisada katkısının değerine ait kıymetli bildiriler paylaşıldı. TAYSAD’ın yeni periyodunda Başkanlık misyonuna, 2 yıldır bu vazifesi üstlenen Albert Saydam yine seçilirken, İdare Konseyinde Birinci Otomotiv (Yakup Birinci), Cavo Otomotiv (Berke Ercan), Parsan Makine (Lokman Yamantürk), Avitaş (Şekib Avdagiç), Assan Hanil (Atacan Güner), Ditaş (Osman Sever), Farplas (Ahu Büyükkuşoğlu Serter), Feka (Taner Karslıoğlu), Norm Cıvata (Fatih Uysal) ve Toyota Boshoku (Hakan Konak) üzere bölümün öncü firmaları ve temsilcileri yer aldı.
“Sektör olarak kendimizi sorgulamalıyız”
Toplantının açılış konuşmasını yapan TAYSAD Yönetim Kurulu Lideri Albert Saydam, Afet ve Risk İdaresi Çalışma Grubu’nu kurma kararı aldıklarını, bu sayede bir taraftan afet bölgesinin geçmişe dönebilmesi için gerekli takviye faaliyetlerini planlarken, bir taraftan da üyeler ortası afet idare sistemini kurmaya yöneldiklerini kaydetti.
Dünyada ve Avrupa’da araç üretiminin pandemi öncesi sayılarına gitgide yaklaştığını söyleyen Albert Saydam, “Bunun büyük bir kısmı ise Uzakdoğu, Çin ve Hindistan’daki talep ve üretimden kaynaklanıyor. Hala 2017’deki 100 milyona yaklaşan dünya üretiminden uzaktayız lakin şu anda 3 ila 5 sene içinde 100 milyonluk üretime ulaşılacağı tarafında varsayımlar var” dedi. Türkiye’ye bakıldığında ise ne yazık ki tablonun bu kadar olumlu olmadığını vurgulayan Saydam, şöyle devam etti: “2022’yi üretimde dünyada 13’üncü, satışta da 18’inci olarak kapattık. 2023 kestirimleri ise milletlerarası raporlarda bir sıra gerileyeceğimiz istikametinde. Bir sıra gerileyeceğiz derken önümüzdeki ülkeler Kanada, Endonezya, Fransa ve İspanya. Biliyorsunuz hem TAYSAD hem de OSD’nin birinci 10’da yer alma amacı var. Bunun şu andaki karşılığı 2,3 milyon adetlik araç üretimidir. 2017’de 1,7 milyonu yakalamıştık, bu sene ise üretimimiz 1,3 milyon adedin gerisinde kalacak üzere görünüyor. Bu tablo temelinde hepimizin, otomotivde yer alan paydaşların ve şirketlerin önünde bulundurması gereken ve ‘neden dünyadaki büyümeyi yakalayamıyoruz’ diye kendimizi sorgulamamız gereken bir tablo” açıklamasında bulundu.
Tedarikçinin hissesi artıyor
İhracatta daha olumlu bir durum yaşandığını ifade eden TAYSAD Başkanı Albert Saydam, “2017’deki en fazla araç üretimi olduğu periyotta yüzde 34’ü tedarik sanayi olmak üzere 29 milyar dolarlık bir ihracatımız vardı. 2022’de tedarik endüstrinin oranını yüzde 42’ye çıkardık. 2023’deki maksadımız yüzde 44’ün üzerine çıkarak toplam otomotiv ihracatını 35 milyar doların üzerine taşımak ve bir sene için kimya sanayisine emanet etmiş olduğumuz şampiyonluğu bu sene geri almak. Birinci 2 ayda açık orta ile liderliği geri almış durumdayız” dedi.
“Orta vadeli tahlillere odaklanmalıyız”
Türkiye’nin tersine Avrupa’da gündemin epey farklı olduğunu vurgulayan Saydam, şunları söyledi: “Avrupa’da ne konuşuluyor? Avrupa Birliği elektriklinin yanında e-fuel’lü araçların da kullanımı uzun tartışmalardan sonra, Almanya’nın bastırmasıyla onaylandı. Avrupa’da elektrikli araçlara yapılmış olan yatırımın haricinde hidrojen yakıt hücreleriyle ilgili yatırımların geri kaldığı, temel gayenin yakıt hücreleri ve sıfır emisyona en yakın tahlil olmasından o tarafa yönelimi konusunda tartışmalar yürütülmekte. Avrupa’da araç içi bilginin sahibinin kim olacağı, bunun fikri mülkiyet haklarının kime ilişkin olacağı, bununla ilgili bir uygunsuzluk durumunda hangi mahkemelerin yetkili olduğu konuşuluyor. Avrupa’da şu anda bir akım ile ortaya getirilen ticari araçlardaki Euro 7 düzenlemesinin etraf kirliliğinin güzelleştirilmesine, temelinde doğurduğu maliyetten çok daha az bir tesiri olduğu konuşulmakta. Gördüğünüz üzere gündemimiz farklı. Bu yüzden TAYSAD ve öbür sivil toplum kuruluşları, mümkün olduğunca üyelerini gündemden uzaklaştırarak orta vadeli tahlillerin konuşulacağı bir ortam için kanun koyucu ile birlikte çalışmalıdır.”
TAYSAD Muvaffakiyet Mükafatları sahiplerini buldu
Toplantı TAYSAD Muvaffakiyet Mükafatları ile devam etti. “En fazla ihracat yapan üyeler” kategorisinde Bosch birincilik mükafatını alırken, CMS Jant ikincilik, Tırsan Treyler ise üçüncülük mükafatına layık görüldü. “İhracatını en fazla artıran üyeler” kategorisinde de Döksan Basınçlı Döküm birincilik, GKN Sinter ikincilik, Freudenberg de üçüncülük ödülünün sahibi oldu. “Patent” kategorisinde birincilik mükafatı Tırsan Treyler’e takdim edilirken, Vestel Elektronik ikincilik, Bosch da üçüncülük mükafatını aldı. TAYSAD tarafından organize edilen eğitimlere en çok iştirak sağlayan Memnun Akü, bu alanda birincilik mükafatına layık görülürken; ikincilik mükafatı Tekkan Plastik’e, üçüncülük mükafatı ise Pimsa Otomotiv’e verildi. Ayrıyeten merasimde TAYSAD’ın başlattığı “Fırsatı Eşitle Yeteneği Çeşitle” isimli toplumsal sorumluluk projesi kategorisinde, alanındaki bayan istihdamını en çok artıran Teknorot’a da sertifikası takdim edildi.